دانستنی ساختمان و صنعت

انواع اتصالات فلزی لوله کشی

اتصالات فلزی

پایپ تهران در این مقاله قصد دارد تا به معرفی انواع اتصالات فلزی لوله کشی مورد استفاده در ساختمان ها را تفسیر نماید. از آنجایی که لوله کشی لوله های گالوانیزه در ساختمانهای مختلفی اجرا میشود و امکان جوش دادن به دلایلی وجود ندارد و در اغلب اوقات نمیتوان بدون اتصالات لوله کشی انجام داد،‌ لزوم استفاده از اتصالات فلزی لوله کشی مشهود میشود. در این مقاله به تشریح انواع اتصالات فلزی لوله کشی پرداخته میشود.

اتصالات لوله کشی از چه موادی تولید میشوند؟

اگر با صنعت لوله کشی آشنایی مختصری داشته باشید یقینا مغزی های برنجی شیرآلات و یا انواع سه راهی های فلزی را دیده و آشنا هستید. این اتصالات جزء اولین اتصالات لوله کشی هستند که کاربرد بسیار زیادی در ساختمان سازی دارند. با توجه به پرکاربرد بودن این اتصالات در لوله های فلزی بسیار متداول است،‌ جهت اتصال آنها نیز از اتصالات فلزی استفاده میشود. انواع اتصالات فلزی لوله کشی به شرح زیر میباشد:

بوشن

در حقیقت بوشن نوعی حلقه اتصال مابین دو لوله است که دو لوله را به هم وصل میکند و همچنین این قطعه استوانه ای به دو شکل دنده ای و رزوه ای و جوشی در بازار موجود میباشند که امکان اتصال به لوله را توسط این قطعه فراهم مینماید.

بوشن گالوانیزه (COUPLING) - نمایندگی فروش اتصالات گالوانیزهزانویی

بطور کلی زانوها جهت تغییر مسیر لوله کشی در زاویه های 90 و 45 مورد استفاده هستند. همچنین نوعی از زانویی کاربرد فراوانی دارد که جهت تغییر قطر استفاده میشود که به آن زانوی تبدیل نیز گفته میشود.

زانویی گالوانیزه (ELBOW) - نمایندگی فروش اتصالات گالوانیزه

مهره ماسوره

اجزاء تشکیل دهنده مهره ماسوره شامل نری، مادگی و واسط ارتباطی هستند. دو قسمت نری و مادگی با توجه به نوع رزوه ای که دارند بر روی دو لوله ای که قصد اتصالشان را داریم قرار می گیرند،‌ پس از آن اتصال را مانند یک پل ارتباطی برقرار مینماید.

مهره ماسوره گالوانیزه (UNION) - نمایندگی فروش اتصالات گالوانیزه

درپوش

قابلیت مسدود سازی شاخصه درپوشها برای مسدود کردن انشعابات میباشد. به طور کلی درپوشها به دو نوع چهار گوشه و شش گوشه تقسیم بندی میگردند. در مواقعی که لوله هایی با قطر کم وجود داشته باشد از درپوش چهارگوشه و جهت مسدودسازی لوله هایی با قطر بزرگتر از درپوش شش گوشه استفاده میشود.

درپوش گالوانیزه - نمایندگی فروش اتصالات گالوانیزه

سه راهی مساوی و تبدیلی

از جمله پرکاربردترین اتصالات لوله کشی میتوان به سه راهی ها اشاره کرد که با استفاده از این اتصالات میتوان انشعابهای فرعی را در طول لوله اصلی ایجاد نمود.

سه راهی (TEE) - نمایندگی فروش اتصالات گالوانیزه

چهار راهی

اصولا چهار راهی ها کارکردی شبیه سه راهی ها دارند و جهت ایجاد انشعاب استفاده میشوند. به صورت کلی برای لوله های کم قطر از چهار راهی استفاده نمیشود و کاربرد آنها به نسبت سه راهی ها بسیار کمتر میباشد.

چهارراهی گالوانیزه

مغزی

قطعه ای کوتاه آهن ریخته شده در قالب مغزی میگویند که دو سر خارجی آن دنده (رزوه) میشود. مغزی ها در دو نوع روپیچ توپیچ و رو پیچ ساده تولید میگردند. کاربرد اتصال مغزی، در اتصال دو قطعه از اجزای لوله کشی و همچنین تغییر دادن قطر لوله ها است.

مغزی گالوانیزه (NIPPLE) - نمایندگی فروش اتصالات گالوانیزه

فلنج

فلنج ها ابزار و صفحه های دایره ای مانند هستند که دارای سوراخ هایی در اطرافشان هستند و برای اتصال استفاده میشوند. کاربرد اصلی فلنج بستن لوله ها به یکدیگر و اتصال قطعات دیگر است و از دیگر کاربردهای آن میتوان به تغییر مسیر و تغییر قطر لوله ها اشاره نمود.

فلنج گالوانیزه

کلام آخر
در این مقاله با انواع اتصالات فلزی و کاربرد آنها آشنا شدیم ولی قطعا با گسترش ساختمان سازی و پیشرفت سیستمهای لوله کشی، باید اتصالات جدیدتری نیز طراحی شود. در صورتی که مشاوره در انتخاب و یا استعلام قیمت نیاز داشتید میتوانید با کارشناسان پایپ تهران در ارتباط باشید تا بهترین راهکار و نازلترین قیمت را کسب نمایید.

 

 

برای دریافت لیست قیمت اتصالات گالوانیزه کلیک کنید…

قیمت لوله و اتصالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *