دانستنی ساختمان و صنعت

ساسانیان پایه گذار سیستم لوله کشی

لوله کشی ساختمان - پایپ تهران

شاید کسی تا به حال به این فکر نکرده باشد که اولین بار در چه زمانی مردم از لوله کشی شهری و کشاورزی بهره مند شدند، و یا ممکن است که شما هم علاقه مند به تاریخ ایران و تمدن کهن ایران بوده باشید و در این موارد تحقیقی کرده باشید. برای این منظور ما در این قسمت از مقالات بازرگانی پایپ تهران می خواهیم شما را با قسمتی از اتفاقات دوره ساسانی که مصادف بود با پدید آمدن سیستم لوله کشی آشنا کنیم.

تاریخچه سیستم لوله کشی در ایران

همانطور که میدانید ایران دارای تمدن گسترده ای است و يکي از دستاوردهای ارزشمند ساسانيان که میتوان در زمينه فناوري که حتي امروز نيز تحسين برانگيز است، صحبت کنیم همان «لوله کشي آب شهری و کشاورزی» میباشد که شايد براي نخستين بار در جهان پديد آمده باشد.

ايرانيان از گذشته‌هاي دور از لوله کشی آب آشاميدنی بهره‌مند بوده‌اند؛ با اين سيستم لوله کشي، آب آشاميدني به درون خانه‌ها آورده مي‌شد. بايد اذعان داشت که لوله کشي آب در دوران ساسانيان بر پايه يافته‌هاي بسيار پيشرفته دانش آن روز انجام گرفته است.

مردم در دوران ساسانيان با اين فناوري، چشمه‌هايي که در پايين شهر قرار داشته اند را لايروبي کرده و با ايجاد حفره، آن را با ساروج اندود مي‌کرده‌اند و درست همانگونه که امروزه با لوله‌هاي فلزي انجام مي‌شود، آب چشمه‌ها را به سمت شهر مي‌آورده‌اند؛ آنگاه به جاي اتصال‌ها و يا جوشکاري امروزي براي چسباندن لوله‌ها به هم، روش اتصال لوله‌هاي سفالي از راه ساخت جفتي نر و ماده انجام مي‌گرفته است.

آنها پس از اتصال تنبوشه‌هاي نر و ماده*، دور آنها را با ساروج که ماده‌اي ساخته شده از آهک، گچ، سفيد تخم مرغ و چيزهاي ديگر بود، مي پوشاندند.

  • تَنبوشه لوله‌هایی سفالین است که در گذشته برای جابجایی آب در آب‌راه‌های سرپوشیده، زیرِ زمین یا زیرِ دیوار کار می‌گذاشتند تا آب با کمترین نَشت و در اصطلاح «پِرت» بگذرد و به مقصد برسد.

اين کوزه‌هاي سفالي به شکل ويژه‌اي اتصال يافته‌اند؛ جالب اين‌که چون در بعضي مکان ها خانه‌ها در بلندي جاي داشتند، لوله‌کشي ستايش انگيزي به شکل مارپيچ انجام گرفته که برپايه دانش مهندسي پيشرفته‌اي بوده است؛ اين لوله کشي به گونه‌اي بوده تا از لحاظ آسايش و دسترسي به آب هيچ گونه دشواري نباشد.

لوله کشی آب شهری در زمان ساسانیان - نمایندگی پایپ تهران

در اين نوع لوله کشي هنگام برداشت از آب به‌جاي استفاده از شير و فلکه‌هاي امروزي يک ابزار چوبي به‌کار برده مي‌شد که مانند چوب پنبه بكار گرفته شده در بطري‌هاي امروزي بوده است.

نمونه شگفت انگيزي که نشان دهنده لوله کشي کوزه‌اي براي آبياري کشاورزی، در روستاي پيروزآباد اسلام آباد غرب است، در واقع فناوري بکار رفته در دوران ساسانيان را به تصوير مي کشد و اين واقعيت را نشان مي دهد که بي گمان، دوران فرمانروايي حدود چهار صد ساله اين خاندان ايران، سرآمد پيشرفت کشاورزي در دوران باستان بوده است.

موضوع بسيار مهمي که بايد يادآور شد، اين است که تلاش براي رسيدن به چنين فناوري آبرساني به جهت نياز فراوان به آب بوده است؛ اين نکته با توجه به اين‌که سرزمين هاي ساساني به هيچ وجه با کمبود آب مواجه نبوده‌اند جاي بسي تامل دارد.

نخستین بار در سال ۱۳۰۱ طرح احداث شبکه های لوله کشی آب شرب شهرهای ایران بررسی شد و بخشی از شهرهای آبادان، مشهد و بیرجند لوله کشی شد. اولین سازمان آب رسانی شهری در ایران بنگاه مستقل خیریه آبلوله بیرجند بود.


شرکت بازرگانی پایپ تهران محصولات شیرالات بهداشتی، شیرفلکه (شیر فلکه برنجی، شیر فلکه چدنی) و شیرگازی (شیر گازی برنجی)، شیر خودکار برنجی (فنری – دریچه ای – دمپری) خود را با بالاترین تخفیف و بهترین کیفیت ارائه و به فروش میرساند.

شما میتوانید برای دریافت پیش فاکتور (آنی) با کارشناسان فروش تماس حاصل فرمایید.

کارشناسان فروش: 02155697015 – 02155697208

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *