دانستنی ساختمان و صنعت

لوله مانیسمان و کاربرد آن در صنعت چیست؟

لوله مانیسمان - بازرگانی پایپ تهران حسین پور

لوله های فولادی بدون درز یکی از پرمصرف ترین تجهیزات مورد استفاده در خطوط انتقال گاز، آب، نفت، هوا، در صنایع نفت، گاز پتروشیمی، نیروگاهی، آبرسانی، آب و فاضلاب و… می باشد. لوله مانیسمان هم نوعی لوله فولادی بدون درز و یک تکه است که در صنایع برای نصب در سیستم های لوله کشی و تأسیسات مورد استفاده قرار می گیرد. این دسته از لوله های فولادی کاربردهای وسیعی در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی دارند.

روش ساخت لوله مانیسمان

برای ساخت لوله فلزی بدون درز یا لوله مانیسمان از استاندارد ASTM به شماره A106 و A53 و همچنین استاندارد نفت و گاز API 5L استفاده می شود. طراحی این لوله با ضخامت متفاوت به دستورالعمل های ویژه ای نیاز دارد که در استانداردها درج شده اند. انتخاب روش تولید لوله مانیسمان بر اساس نیازهای منطقه ای و امکانات کارخانه سازنده تعیین می شوند. برای تولید لوله مانیسمان بر خلاف سایر انواع لوله فلزی و لوله های فولادی درزدار، از روش جوشکاری استفاده نمی شود. بلکه در برخی از روش های تولید این لوله ها، عملیات حرارتی خاصی باید به کار رود. مثلا برای ساخت لوله مانیسمان از شمش استفاده می‌گردد به این صورت که شمش را حرارت داده و سپس به کمک یک سمبه ماتریسی آن را شکل داده و از قالب مخصوص عبور می‌دهند. پس از شکل‌دهی برای اینکه به اندازه مورد نیاز برسد آن را به کمک غلتک‌های مخصوص ساخت لوله مانیسمان تحت نورد و کشش قرار می‌دهند که در آخر شمش فولادی داغ به شکل لوله در می آید.

روش های تولید لوله های مانیسمان 

  1. ریخته گری پاششی
  2. ریخته گری با استفاده از نیروی گریز از مرکز
  3. سنبه کاری چرخشی

برای آشنایی با روش های تولید لوله های مانیسمان به مقاله تاریخچه لوله مانیسمان مراجعه نمایید.

علت اهمیت لوله مانیسمان چیست؟

وقتی که شما بخواهید از یک لوله با استحکام بالا بهره ببرید. مانیسمان در ابعاد و قطرهای کوچک نیز قابل تولید است. البته به دلیل اینکه تولید با قطر بالا به‌صرفه نیست معمولاً در قطرهای بالا تولید نمی‌شوند؛ و قطر نهایی این محصول نهایتاً می‌تواند در حدود ۲۴ اینچ باشد.

ضخامت لوله مانیسمان با توجه به فشار و نوع سیال مشخص می‌شود که در صنایع آن را با نام “schedule ” یا همان «رده» می‌شناسند. طبق جدول تنظیم شده هرچه رده لوله بالاتر باشد درنتیجه ضخامت آن نیز بیشتر خواهد بود. برای مثال مانیسمان ده اینچی دارای ضخامتی در حدود ۲۷٫۹ میلی‌متر بوده و مانیسمانی که در رده ۸۰ تولید می‌شود دارای ضخامتی حدود ۱٫۱۵ میلی‌متری خواهد بود.

همین‌طور که اشاره شد هرچه رده بالاتر برود این عدد نیز بزرگ‌تر خواهد شد. این نوع لوله هم در ایران تولید می‌شود و هم به‌صورت وارداتی داخل کشور موجود است. در حالت کلی برای ساخت اتصالات بدون درز روش‌های متفاوتی وجود دارد.

لوله مانیسمان رده 20 - 40 - 80

مقایسه لوله مانیسمان با سایر لوله های صنعتی

انواع لوله فلزی برای نصب در شرایط ویژه نظیر فشارهای عملیاتی بالا طراحی شده اند. البته سایر لوله های صنعتی نظیر لوله پلی اتیلن و لوله یو پی وی سی نیز قابلیت نصب در فشار معمولی و فشار بالا را دارند اما در برخی موارد بنا بر صلاحدید مهندسان باید از نوع بخصوصی لوله و اتصالات در سیستم های لوله کشی و تأسیسات استفاده شود.

لوله پوش فیت، لوله پلی اتیلن و لوله یو پی وی سی اکثراً برای انتقال آب و فاضلاب در شبکه های مختلف مناسب هستند. انواع لوله صنعتی صرف نظر از کاربردهای آن ها، دارای دیواره بسیار مقاومی هستند و می توانند در برابر تغییرات شرایط محیط پایدار بمانند. در برخی موارد، خصوصیات یک دسته از این لوله ها نسبت به دسته دیگر، برتری دارند؛ به طور مثال، لوله دوجداره کاروگیت که یکی از انواع لوله پلی اتیلن است جایگزین مناسبی برای لوله های پوش فیت در انتقال فاضلاب در حجم بالا هستند.

لوله مانیسمان رده 20 - 40 - 80

ارائه پروفرما (پیش فاکتور) انواع لوله های فولادی بدون درز:

  • لوله های فولادی مانیسمان ( لوله های فولادی بدون درز )
  • لوله های فولادی گالوانیزه ( لوله های فولادی گالوانیزه گرم ، لوله فولادی گالوانیزه سرد )
  • لوله های فولادی برق (انواع لوله های فولادی برق )
  • لوله های فولادی اسپیرال ( لوله های فولادی اسپیرال گاز ، لوله فولادی ERW )
  • لوله های فولادی درزدار ( لوله های فولادی سیاه درزدار )

ارائه دهنده پروفرما لوله های فولادی با برندهای :

  • لوله های فولادی اروپایی ( لوله های فولادی میتال اسپانیا ، لوله های فولادی توبوس )
  • لوله های فولادی چینی ( لوله های فولادی چینی در وندور )
  • لوله های فولادی روسی ( لوله های کربن استیل روسی ، لوله های فولادی رومانی )

لوله های فولادی آلیاژی ASTM A335:

لوله‌ ASTM A335 لوله‌ های فولاد آلیاژی هستند که برای استفاده در دماهای بالا بسیار مناسب هستند. طبق استاندارد ASTM این لوله‌ ها دارای پایه‌های (P1, P2, P5, P5b, P5c, P9, P11, P12, P15, P21, P22, P91, P92, P122) می‌باشند، اما مهم‌ترین پایه‌های مصرفی این لوله‌ ها (P1, P11, P22, P91, P92) هستند.

استاندارد ابعادی برای ساخت لوله‌ های فولاد آلیاژی ASTM A335، استاندارد ASME B36.10M است.لوله‌ های فولاد آلیاژی ASTM A335 تنها به‌صورت بدون درز (مانیسمان) و در سایزهای ۱/۸ تا ۲۴ اینچ تولید می‌شوند.

به محض اینکه درخواست واردات فولاد یک شرکت یا کارخانه مشخص می شود می بایست از تامین کنندگان فولاد که محصول مورد درخواست با استاندارد های تعیین شده را می توانند تولید کنند  استعلام قیمت شود و که این استعلام قیمت می تواند در قالب اخذ پروفرما باشد که علاوه بر قیمت و مشخصات فنی شامل شرایط مالی و بازرگانی و شرایط حمل کالای مورد درخواست هم می باشد.

اخذ پروفرما برای محصولات فولادی باید با دقت و حساسیت بالا انجام شود. چرا که در صورت کوچکترین عدم انطباق با محصول مورد درخواست می تواند خسارت بالایی به بار آورد. در صورتیکه مشخصات فنی فولاد مورد درخواست به دقت به تولید کننده اعلام نشود فولاد تولید شده توسط کارخانه بازپس گرفته نخواهد شد.

به همین دلیل بعد از دریافت پروفرما محصولات فولادی مشخصات فنی درج شده در پروفرما باید به دقت توسط بخش فنی درخواست کننده کنترل و تایید شود و در صورتیکه موردی از قلم افتاده باشد درخواست اصلاحیه پروفرما برای درج مشخصات مد نظر به صادر کننده پروفرما داده شود.

همچنین مطابقت شرایط حمل و مالی در پروفرما * با خواسته خریدار از بدیهات است.

پروفرماهای قابل ارائه برای محصولات فولادی:

عمده کالاهای تجاری مورد معامله شامل محصولات فولادی تخت، طویل و پروفایل های تو خالی شامل ورق فولاد نورد گرم، ورق فولاد نورد سرد، شمش فولاد، میلگرد فولادی، مفتول فولادی، کویل فولاد، مش فولادی و …. را می توان نام برد که با استاندارد های DIN ,EN ,ASTM ,BS ,AISI ,SAE ,API ,JIS ,GOST  قابل ارائه هستند .

همچنین کالاهای فولادی  مهندسی، انواع استنلس استیل و فولاد های مورد مصرف در صنایع نفت و گاز و نیروگاهی از عمده کالاهای تجاری ما میباشد.

لوله مانیسمان رده 20 ، 40 ، 80

معرفی انواع لوله مانیسمان اروپایی

این لوله‌ها در اندازه‌های ۱٫۲ اینچ تا ۱۲۰ اینچی می‌توانند در صنایع نفت، گاز، نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها در اتصالات مورد استفاده قرار بگیرند. به‌طور کلی می‌توان دسته‌بندی زیر را برای لوله مانیسمان ارائه کرد:

  1. کنترل‌کننده‌های سطح: مثل لول گیج‌ها، لول ترنسمیترها و لول سوئیچ‌ها
  2. شیرهای کنترلی: انواع شیرهای کنترلی مثل فشاری، گیت، بال ولو، چک ولو، ترموستاتیک و پنوماتیک ها
  3. تله‌های بخاری: انواع تله بخار مثل تله‌های ترمودینامیکی، تله‌های فری فلوت، تله‌های ترموستاتیکی، فلوتری و …
  4. ابزار دقیق‌ها و ابزار نمایشگر: مثل ابزار دقیق اندازه‌گیری سطح سیال، فشار سیستم، دمای سیستم و …

کاربرد لوله های مانیسمان

با توجه به افزایش مقاومت در انواع لوله‌های بدون درز می‌توان امیدوار بود که از این لوله‌ها در صنایع مختلف بکارگیری کرد که ما در ادامه به مهم‌ترین آنها اشاره خواهیم کرد:

  • صنایع نفت و گاز

همانطور که می‌دانید صنعت نفت و گاز از جمله صنایع بزرگ در دنیا محسوب می‌شود که استفاده از لوله‌های مانیسمان در آن غیرقابل انکار است. در واقع بیشترین کاربرد این لوله‌ها در این صنعت شامل لوله‌های نفتی، لوله‌های حفار، لوله‌هایی پالایش نفت و مواردی از این دست خواهد بود. البته ناگفته نماند که در کنار استفاده از لوله مانیسمان  در این صنعت از لوله api نیز بکارگیری خواهد شد.

  •  صنایع دریایی

از دیگر کاربردهای لوله‌ی مانیسمان در کشتی سازی است و یا حتی در بخش‌هایی از کشتی که در معرض فشار بالا قرار دارد. در کنار این موارد بکارگیری از این لوله در تولید زیردریایی، فانوس دریایی و سکوی بالگردها نیز به کرات دیده می‌شود. به طور کلی در کلیه‌ی محیط‌هایی که احتمال فشار بالا در آن وجود دارد، معمولاً سعی می‌شود که از انواع لوله‌های مانیسمان استفاده شود.

  •  تولید تجهیزات هیدرولیک

برای ساخت تجهیزات هیدرولیک نیاز به لوله‌های مقاوم است. برای مثال اگر بنا به تولید سیلندرهای هیدرولیک یا لوله‌های فولادی محوری یا دستگاه‌های اینجکشن و مواردی از این دست باشد، معمولاً از انواع لوله مانیسمان بکارگیری می‌شود. گفتنی است که فولادهای استفاده شده در این نوع لوله از نوع زنگ‌نزن 304 هستند تا قابلیت‌های فوق العاده‌ی یک لوله‌ی مانیسمان را حفظ شود.

  •  صنعت کشاورزی

یکی دیگر از مواردی که از انواع لوله‌های مانیسمان استفاده می‌شود، صنعت کشاورزی است. همانطور که می‌دانید در این صنعت نیاز به آبرسانی وجود دارد که پر واضح است که باید از لوله‌های مقاوم استفاده شود. بنابراین لوله‌های مانیسمان در انواع مختلف آماده‌ی بکارگیری در این حوزه هستند.

برای دریافت لیست قیمت لوله مانیسمان کلیک کنید…

قیمت لوله مانیسمان رده 20 40 80

لوله های جوشی

اتصالات جوشی

بازرگانی پایپ تهران نمایندگی اصلی فروش و بورس لوله و اتصالات آب – فاضلاب – گاز – آتش نشانی وارد کننده انواع لوله‌های مانیسمان اروپایی بوده و آمادگی تأمین قطعات موردنظر برای شرکت‌ها و تولیدکننده‌ها را دارد. ما محصولات را به صورت مستقیم و بدون واسطه با بالاترین تخفیف کارخانه به تمامی نقاط ایران ارسال می نماییم. برای آگاهی بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

مطالب بیشتر در مورد لوله مانیسمان را در اینجا بخوانید…/ بازرگانی فروش لوله و اتصالات پایپ تهران

تاریخچه لوله مانیسمان

لیست قیمت به روز لوله مانیسمان

تفاوت لوله پلی اتیلن و مانیسمان چیست؟

تفاوت اتصالات مانیسمان با اتصالات درزدار چیست؟

پروفورما
پروفرما چیست ؟ سند یا پیش فاکتوریست که در آن صادرکننده (فروشنده) مجموعۀ شرایط پیشنهادی خود را جهت صدور کالا یا کالاهائی معین به واردکننده (خریدار) اعلام می‌دارد. مندرجات آن شامل نام و نشانی فروشنده و خریدار، نوع، مقدار و تعداد کالا، قیمت واحد کالا و قیمت کل، ..

 

دیدگاهی در مورد “لوله مانیسمان و کاربرد آن در صنعت چیست؟

  1. احمد رستمی گفت:

    سلام قیمت لوله مانیسمان ؟

    1. رحیمی گفت:

      سلام. به علت نوسانات قیمت ، برای اطلاع از قیمت لوله مانیسمان می تونید با شماره تماس های موجود و همچنین واتساپ با همکاران پشیبانی تماس بگیرید. با تشکر./

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *