دانستنی ساختمان و صنعت

مقاومت حرارتي اسپرنكلر چیست؟

شناسه ميزان مقاومت حرارتي اسپيرنكلر بر اساس رنگ

در این قسمت از مقالات بازرگانی پایپ تهران (نمایندگی رسمی لوله و اتصالات ساختمانی و صنعتی) به بحث سیستم های اسپرینکلر و مقاومت حرارتی میپردازیم.

مقاومت حرارتی یک ویژگی گرمایی (فیزیکی) می‌باشد که نشاندهنده مقاومت هر ماده در مقابل انتقال حرارت در اثر تفاوت دما است. مقاومت حرارتی با R نشان داده می‌شود که دارای واحد m2K)/W) می‌باشد. بمنظور محاسبه مقاومت حرارتی برخی جداره‌های خاص شبیه‌سازی سیستم توسط مدارهای الکتریکی مفید خواهد بود.

سیستم های اسپرینکلر:

اصول احتراق و اساس اطفاء حریق، اصول و روند طراحی سیستمهای اسپرینکلر، نقشه کشی و نمادهای سیستم اسپرینکلر، بررسی مقاومت ساختمانها در برابر حریق، انواع سیستم های اسپرینکلر، تجهیزات و اجزاء سیستمهای اسپرینکلر، طبقه بندی مکانها با توجه به خطر حریق، منابع آب در سیستمهای اسپرینکلر، جلوگیری از بازگشت جریان، جانمایی و فاصله بین اسپرینکلرها، فاصله اسپرینکلرها از موانع، اسپرینکلرهای پوشش گسترده، ترکیب و پیکربندی شبکه لوله کشی، مفاهیم هیدرولیک، تئوری محاسبات هیدرولیکی، طراحی سیستم های اسپرینکلر برای محیط های مسکونی، سیستم های اسپرینکلر برای انبارهای کالا.

عنوان طراحی و محاسبات سیستم های اطفاء حریق اسپیرنکلر
نویسنده طاوسی، حسام

اسپیرنکلر (آب افشان ):
مصرف این کالادر ساختمان های بیشتر از پنج واحد ویا ساختمانهای که سیستم آتشنشانی دارند که پس از لوله کشی درسقف واحد ها نصب می گردد ضروری می باشد. 

مقاومت دیوار ها در برابر حریق، نوع مطالح ساختمان و ارتفاع سقف ها از دیگر موارد مهم برای انتخاب اسپرینکلر میباشند.

انواع سیستم افشانه آب

  1. سیستم تر
  2. سیستم خشک
  3. سیستم جریان آزاد
  4. سیستم نیمه آزاد

سیستم تر:
این سیستم دارای فشار لازم به صورت دائم می‌باشد و افشانه‌های اتوماتیک در موقع حریق مسیر را برای پاشش باز می‌نمایند. در دهانه افشانه‌ها در این شبکه یک حباب شیشه‌ای وجود دارد که هنگام بالا رفتن دما در اطراف آن، بیش از حد تحمل حباب، می‌شکند وباعث آزاد شدن مسیر جریان آب می‌شود.

سیستم خشک:
در این سیستم در حالت عادی، شیر جریان آب توسط فشار هوا،با نیتروژن بسته است و عملکردن یک یا چند افشانه اتوماتیک که حساس به دما می‌باشند باعث باز شدن شیر آب می‌شود.در صورتی که فشار منبع آب به صورت ثقلی تامین نشود، باید در سیستم یک کلیداتوماتیک حساس به فشار در مسیر تعبیه شده باشد تا در موقع لازم پمپ‌های آب را روشن نماید. در مواقعی که احتمال افت فشار آب شبکه نیز وجود دارد وجود کلید اتوماتیک وپمپ کمکی لازم می‌باشد.

سیستم جریان آزاد:
این سیستم از یکسری افشانه‌های با دهانه آزاد (باز)تشکیل شده است که شیر اصلی در هنگام نیاز توسط سیستم کاشف یا به صورت دستی باز شده و جریان برقرار می‌شود. به این روش راه‌اندازی، نیمه اتوماتیک می‌گویند.

سیستم نیمه آزاد:
در این سیستم که شبیه نوع جریان آزاد است ولی ازافشانه‌های اتوماتیک استفاده شده است پشت افشانه‌ها مقدار محدودی فشار نیز وجوددارد و هنگامی که سیستم کشف حریق شیر اصلی جریان را باز می‌کند فقط افشانه‌هایی عمل می‌کنند که قبلاً توسط گرما فعال باشند.
در طراحی سیستم افشانه، میزان آب و فشار لازم باید برای زمانی پیش‌بینی شودکه تمام افشانه‌ها در حال عمل باشند. در این خصوص دبی، فشار و حجم مورد نیاز آبباید در شبکه وجود داشته باشد.

کدرنگ‌های آب افشانها:

آب افشانه‌ها براساس دمای عملیاتی به کدهای ذیل درجه‌بندی گردیده‌اند.
دسته‌بندی نرخ عملکرد و دمای آب افشانه‌ها و رنگ تیوپ‌های آن (کد13 از NFPA)

اطلاعات اولیه در خصوص طراحی شبکه آب افشان اتوماتیک:
حداقل فشار خروجی نازل‌ها بایستی 2/2 آتمسفر پیش‌بینی گردد.
ماکزیمم فضای قابل پوشش توسط هر پاشنده با ارتفاع سه متر حدوداً هجده(18) متر مربع خواهد بود.
بعلت این که سر لوله پاشنده‌ها با دمای بیشتری در تماس باشد، لازم استفاصله آنها تا سقف به حداقل ممکن کاهش یابد، این فاصله می‌تواند حداکثر 30سانتیمتر باشد.
پاشنده‌ها در زیر سقف بایستی بگونه‌ای نصب شوند که هیچ مانعی در مقابلپاشش آب به اطراف وجود نداشته باشد.
جهت تست عملکرد صحیح سیستم، لازم است هرزون یکعدد شیر تخلیه هم سایز با انشعابپاشنده به همراه فشارسنج پیش‌بینی شود.
سایز لوله‌های اسپرنیکلر با توجه به انشعابات اخذ شده در اماکن کم‌خطر ومیان‌خطر می‌باشد.

شناسه ميزان مقاومت حرارتي اسپيرنكلر بر اساس رنگ

شناسه ميزان مقاومت حرارتي اسپيرنكلر بر اساس رنگ - نمایندگی لوله و اتصالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *