دانستنی ساختمان و صنعت

کاربرد لوله استیل در صنایع غذایی

کاربرد استیل استنلس در صنعت غذا

تولیدکنندگان صنایع غذایی برای جلوگیری از آلودگی محصول، الزامات بسیار سختی را باید رعایت کنند. آنها نیاز مبرمی به لوله و اتصالات استیل مخصوص مواد غذایی دارند. برای اطمینان از رعایت کامل مقررات ایمنی مواد غذایی، هر گونه فلز مورد استفاده باید مطابق با کوچکترین جزئیات ضرورات باشد.

در لوله کشی ها کارخانه باید متریالی استفاده شود که بهترین مقاومت را در برابر هر گونه اکسایش و خوردگی داشته باشد. از کاربرد استیل در صنایع غذایی میتوان به استفاده از آن در فرآیند ساخت مواد غذایی به عنوان سینی، اشاره کرد. با این حال، برخی ممکن است متوجه آن نباشند که هرگونه فلز ضد زنگی مناسب این کار نیست. صدها نوع مختلف فولاد ضد زنگ در بازار وجود دارد که هر کدام خاصیت منحصر به فرد خود را دارند.

کاربرد فراوانی برای لوله های استیل مواد غذایی 316 و 304 وجود دارد .

فولاد ضد زنگ در صنایع غذایی

فولاد ضد زنگ ۳۱۶ یک آلیاژ فولاد ضد زنگ آستنیتی است که از کروم و نیکل بالایی برخوردار است. مانند بسیاری از آلیاژهای فولادی، قادر به تحمل درجه حرارتی چندین برابر بیشتر از بسیاری از فرآیندهای ساخت مواد غذایی هستند (بیش از ۸۰۰ درجه سانتیگراد، یا ۱۴۷۲ درجه فارنهایت).

آنچه آلیاژ ۳۱۶ را به یک ورق فولادی ایده‌آل برای استفاده در فرآیندهای مواد غذایی تبدیل می کند، این واقعیت است که این نوع گرید در برابر اسیدها، قلیاها و کلریدها (مانند نمک) مقاومت بالایی دارد در حالی که سایر فولادهای ضد زنگ آستنیتی مانند گرید SS 304 هنگام قرار گیری در معرض نمک، خوردگی حفره‌ای شدیدی پدید می‌آورند که غالباً در محصولات غذایی وجود دارد.

از همین رو به فولاد 316 فولاد ضدزنگ گرید دریایی نیز می گویند. به همین دلیل علاوه بر استفاده از آن در کاربردهای ساحلی، زیر آبی یا جایی که سختی زیادی مد نظر است، برای ساخت تجهیزات جراحی که در هنگام برخورد با اعضاء و جوارح مختلف واکنش خاصی از خود نشان نمی‌دهند نیز مورد استفاده قرار می گیرد. 

کاربردهای فولاد ضدزنگ استیل 316

از این نوع استیل برای ساخت

  1. تجهیزات فرآوری مواد غذایی در محیط های کلرایدی (جایی که 304‌ها در آن آسیب‌پذیر بودند)
  2. تجهیزات آزمایشگاهی
  3. پنل معماری ساحلی
  4. مبدل های حرارتی
  5. ظروف حمل مواد شیمیایی
  6. اتصالات قایق
  7. یراق های اتصال دهنده و فنرها استفاده می شود. 

کاربردهای فولاد ضد زنگ 304

  1. از این نوع استیل برای ساخت
  2. ماشین آلات و تجهیزات تولید و انتقال مواد غذایی به ویژه در حوزه لبنیات
  3. سینک های ظرفشویی
  4. بدنه یخچال فریزر، برخی صندلی های فولادی و تجهیزات آشپزخانه
  5. افزونه های ساختمانی مانند نرده یا پله
  6. مخازن انتقال مواد شیمیایی
  7. صفحات مخصوص فیلتراسیون آب
  8. یراق های اتصال دهنده و فنرها استفاده می شود.
لوله-استنلس-استیل-316
کاربرد فولاد ضدزنگ در صنعت غذا

مقایسه استنلس استیل گرید 304 و 316

با بررسی دو گروه فوق و مقایسه کاربردهای آن ها، علاوه بر شناسایی نقاط ضعف و قوتشان نسبت به دیگری به این نکته هم رسیدیم که ممکن است در مواردی امکان استفاده از هر دوی آن ها موجود باشد. با نظر به اینکه هریک در زمینه های تخصصی برای مصرف کنندگانشان محبوبند، در کاربردهای عمومی کدام یک از آن ها بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند؟

محصولات گرید 316 دارای نیکل و مولیبدن بیشتری هستند، در نتیجه قیمت بیشتری داشته و به همین دلیل در کاربری های معمولی مقرون به صرف نیستند، مقاومت بیشتر در برابر خوردگی کلرید و محلول کلر نیز در این گرانی بی تاثیر نیست. نهایتاً می‌توان گفت که پرکاربردترین عضو این خانواده استیل ضد زنگ 304 می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *