دانستنی ساختمان و صنعت

اتصالات لوله کشی pvc و upvc

اتصالات لوله کشی

در تاسیسات مکانیکی ساختمانها و کارخانجات جهت انجام لوله کشی اتصالاتی نیاز میباشد که برای اهدافی چون انشعاب لوله‌ها، تغییر سایز و یا تغییر مسیر لوله کشی از آنها استفاده میشود. در این مقاله پایپ تهران سعی دارد به پرکاربردترین اتصالات لوله pvc و upvc مورد استفاده پرداخته و توضیحاتی ارایه گردد.

انواع اتصالات لوله كشي

زانوها

زانو ها نوعی از اتصالات می باشد که استفاده میشوند در هنگام لوله کشی برای تغییر مسیر یا زاویه دادن لوله ها. زانو ها در سه زاویه 45 و 5/87 و 90 درجه موجود می باشد. که با نام های تجاری زانوی 45 درجه و سه راه خم و زانوی 90 درجه در بازار به این اسامی شناخته میشوند.

سه راهیها

سه راهی ها نوعی از اتصالات هستند که به جهت انشعاب گیری یا تغییر مسیر لوله کشی مورد استفاده هستند. و در سه نوع و زاویه 45 و5/87 و 90 درجه تولید میشوند. یکی دیگر از انواع این محصول سه راه تبدیل می باشد که علاوه بر تغییر مسیر یا انشعاب گیری در مسیر لوله ها امکان تغییر سایز لوله را نیز فراهم می کند.

سه راه خم

از دیگر اتصالات میتوان به سه راه خم 87.5 درجه اشاره نمود که این اتصالات به علت حذف نقاط مرده درون آنها سبب کاهش سرو صدای ناشی از عبور فاضلاب، جلوگیری از انسداد و همچنین سهولت در حرکت فاضلاب می شود. اتصالات 87.5 درجه دارای زاویه بازتری نسبت به اتصالات 90 درجه هستند که موجب ایجاد یک شیب جهت سهولت حرکت فاضلاب درون لوله میشود و همین امر باعث جلوگیری از انسداد لوله و اتصال در اثر رسوب فاضلاب خواهد شد. و یکی از دلایل مهم ایجاد انسداد در لوله ها، کاهش سرعت آب و فاضلاب در حال عبور از لوله کشی و شبکه فاضلابی میباشد.

سه راه دریچه بازید

جهت عیب یابی و یا رفع گرفتگی سیفون، لوله ها و یا زانوییها و… از سه راه دریچه بازدید استفاده میشود. بدین صورت که در سیستم فاضلابی چندین دریچه بازدید در پایین ترین نقطه هر لوله فاضلاب قرار داده میشود که در مواقع لزوم بدون نیاز به شکافتن ساختمان و تخریب تمیزکاری و یا عیب یابی انجام گردد.

چهار راه ها

نوع دیگری از اتصالات به نام چهار راه که در برخی از مسیرهای اصلی شبکه فاضلاب که تعداد اتصالات مصرفی افزایش یافته است و ایضا ایجاد دو انشعاب ۴۵ درجه به جای دو عدد سه راهی جهت صرفه جویی در فضا و تعداد اتصال یک عدد چهار راه استفاده می شود و یا در شبکه جهت انشعابات بعدی قابل پیش بینی مورد استفاده قرار می گیرد.

بست پولیکا

نگهداره لوله یا بست پلیکا از دیگر تجهیزات پرکاربرد در صنعت لوله کشی است و برخلاف ظاهر ساده یکی از مهمترین قطعات در لوله کشی محسوب میشود. این قطعه وظیفه نگهداری لوله ها را بر روی دیوار که مانع لرزش لوله به ساختمان و همچنین جهت تنظیم مقدار حرکت لوله را برعهده دارد.

تبدیلها

تبدیل ها نوعی از اتصالات هستند که جهت وصل کردن دو لوله با سایز های متفاوت به یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

سیفونها

سیفون ها نیز از اقسام اتصالات میباشند که جلوگیری از برگشت فاضلاب، بوی بد و جانواران موذی را بهه داخل ساختمان برعهده دارند. در ضمن محل نصب سیفونها در خروجی راه آب،‌ حمام، آشپزخانه، سرویس های بهداشتی میباشد. غالبا سیفونها در سایزهای 125 ، 110 ، 90 ، 63 می باشد.

موفه

رابط انبساطی پلیکا (موفه) موفه یا رابط انبساطی نوعی دیگر از اتصالات پلیکا برای استفاده در سیستم عمودی ساختمان به جهت جلوگیری از ایجاد شکستگی در سیستم فاضلاب به هنگام نشست ساختمان یا تعمیر بخشی از سیستم که به دلیل عدم امکان جا بجایی با توجه خاصیت کشویی محصول انجام می گردد.

کلاهک

به جهت جلوگیری از ورود آب باران، برگ درختان،‌ حیوانات موزی و پرندگان سایر موجودات زنده به داخل لوله کشی در انتهاب لوله هایی که به پشت بام ختم میشود وسیله ای نصب میشود که به کلاهک هواکش معروف است. کلاهک پلیکا به جهت سبک بودن، سهولت در نصب و مقاومت زیاد در برابر خوردگی و سرما و گرما در مقایسه با انواع کلاهک های فلزی و سیمانی کاربرد فراوانی یافته است.

بوشنها

اتصالات استوانه ای شکل با دو سر مادگی به بوشن معروف هستند که بوشن پلیکا نوعی از اتصالات پلیکا می باشد که استوانه ای شکل با دوسر مادگی و در دو نوع ترمزدار و تخت موجود است و بوشن ترمزدار برای متصل کردن لوله ها بدون نیاز به حرارت دادن استفاده می شوند و بوشن تخت پلیکا برای تعمیر شکستگی های لوله و ایجاد انشعابات کاربرد دارند.

در پوشها

درپوشها نوعی از اتصالات است که جهت مسدود کردن انتهای لوله به طور موقت یا دائم برای جلوگیری از ورود اشیا یا مصالح ساختمانی به درون شبکه مورد استفاده قرار میگیرند.

برای دریافت لیست قیمت لوله و اتصالات پلیکا کلیک کنید…

قیمت لوله و اتصالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *