بایگانی مقالات

انواع شیرآلات (فاراب)

شیرفلکه فاراب

یکی از وسیله های مهم در تاسیسات ساختمانی شیرآلات میباشند. شیر وسیله ای جهت باز و بسته کردن و تنظیم و کنترل کردن سیالات و مایعات در لوله ها مورد استفاده قرار میگیرد. یکی از انواع شیرآلات، شیرآلات (فاراب) میباشند که پایپ تهران در این مقاله به انواع آن و کاربرد آن میپردازد.

مروزه انتخاب شیرآلات مناسب می‌تواند چالش‌هایی را برای افراد به همراه داشته باشد و باعث به‌وجودآمدن مشکلاتی شود.
در حال حاضر برندهای مختلف اقدام به تولید انواع شیرآلات کرده‌اند و محصولات متنوعی را وارد بازار کرده‌اند.
همین عامل نیز باعث می‌شود تا مشتریان در زمان خرید با گزینه‌های متفاوت و متنوعی مواجه شوند و نتوانند گزینه مناسبی را برای خرید انتخاب کنند.
یکی از برندهای معتبر و پرکاربرد در صنعت را میتوان شیرآلات فاراب معرفی کرد که در بین مدلهای ایرانی از کیفیت خوبی برخودار میباشد. همچنین دارای ویژگیها و مزایای مختلفی هستند که استفاده از آنها را سهل مینماید. و در مورد تنوع میتوان گفت که برای کاربردهای مختلف شیرآلات منحصر بفردی ساخته میشود.

طبقه بندی شیرآلات

شیر چدنی (Cast Iron Valve)
شیر برنجی (Brass Valve)
شیر فولادی (Steel Valve)

انواع و مدلهای شیرآلات چدنی

شیر فلکه کشویی

وظیفه اصلی این شیرفلکه قطع و وصل کردن کامل جریان آب در موتورخانه ها میباشد. بیشترین کاربرد این نوع از شیرآلات در مسیر لوله های طویل به جهت کم بودن میزان افت فشار میباشد. شیر فلکه زبانه فلزی و شیر فلکه زبانه لاستیکی از انواع شیر فلکه کشویی هستند.

انواع شیر فلکه : شیر کشویی

شیر یکطرفه

شیر یک طرفه عملکردی خودکار دارد و همانطور که از اسم آن مشخص میشود برای یک مسیر کاربرد دارند و مورد استفاده هستند که ساختار آنها دارای دو دهانه میباشند که یکی برای ورود سیالات و دیگری برای خروج آن در نظر گرفته شده است. شیر خودکار یا همان یکطرفه برای جلوگیری از بازگشت جریان سیال در تاسیسات موتور خانه مورد استفاده قرار میگیرند.

انواع شیر فلکه :شیرفلکه های یکطرفه

شیر صافی

شیر چدنی پرکاربردی است که وظیفه اصلی آن جلوگیری از عبور سیالات میباشد. در این قسم از شیرآلات توری فعالی وجود دارد که از عبور سیالات مورد نظر به محفظه شیر جلوگیری مینمایید و بیشترین کاربرد این نوع از شیرهای صافی در شبکه آب رسانی میباشد.

شیر صافی چدنی

شیر سوزنی یا گلوب

گلاب والو یا شیرفلکه سوزنی برای جریان آب از یک صفحه گرد یا میله مخروطی بهره میبرند و برخلاف شیرفلکه های کشویی برای کنترل دبی آب استفاده نمیشوند. از این نوع شیرآلات بیشتر جهت کنترل شدت جریان و میزان عبور جریان استفاده میشود.
ساختار شیر های سوزنی بدین صورت است که جریان آب از یک طرف وارد میشود و از سمت دیگر خارج میگردد و این جهت جریان آب بر روی شیر فلکه با فلشی مشخص شده است باید ورودی سیال از سمتی باشد که سیال به زیر صفحه برخورد کند به خاطر همین دلیل شیر فلکه های سوزنی قابلیت تنظیم کردن سیال را دارد و برای کنترل جریان و دبی کارایی لازم را دارند.

شیر سوزنی چدنی

شیر پروانه ای

شیر پروانه ای با طراحی ساده و منحصر بفرد از یک بدنه معمولی و یک صفحه مدور ایجاد میشود. کاربرد بیشتر این نوع از شیر غالبا در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، لوله کشی آب و فاضلاب میباشد. از مهم ترین ویژگیهای این دسته شیرها به آب بندی بسیار کامل و افت بسیار کم آن می توان اشاره کرد. لازم به ذکر است که شیرهای پروانه ای در خطوط انتقال به عنوان کنترل کننده عملکردی ندارد و باید در حالت کاملاٌ باز یا کاملاٌ بسته باشند.

شیرهای پروانه ای(butterfly valves)

مزایای شیرآلات چدنی:

این نوع از شیرآلات و اتصالات چدنی در ساختار خود از آلیاژ های چدن که دارای ۹۵% آهن،کربن و سیلیسیم است دارا میباشند که سبب میشود مقاومت بالایی در برابر پوسیدگی و مواد خورنده از خود نشان دهند. همچنین در برابر ضربه، اکسیده شدن و ایضا شرایط سخت مکانیکی نیز مقاومت بالایی را ثبت کرده اند و همین ویژگیها باعث کاربرد زیاد آن در تاسیسات انتقال آب و بخار در صنعت شده است.

از دیگر مزایای استفاده از این نوع شیرآلات میتوان به میزان سر و صدای کم و قیمت مناسب و مقرون بصرفه در برابر مدلهای خارجی اشاره نمود. همچنین از آنجایی که اتصالات شیرآلات چدنی توسط فلنج انجام میشود، نصب و راه اندازی و بهره برداری از آنها بسیار ساده میباشد.

معایب شیرآلات چدنی:

از آنجایی که شیرآلات چدنی در برابر حرارت مقاومت بالایی ندارند، هنگامی که دما زیاد باشد یا امکان آتش گرفتن وجود دارد پیشنهاد میشود که استفاده نشوند. 

نتیجه‌گیری

انتخاب نوع در هزینه و همچنین کارکرد در سیستم تاسیساتی نقش بسزایی دارد. این شیرآلات صنعتی دارای کاربردهای بسیار زیادی میباشند و پایپ تهران ارایه دهنده شیرآلات چدنی (فاراب) کمک شایانی در رسیدن به اهداف پیمانکاران و کارفرمایان محترم در زمینه تاسیسات خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *