دانستنی ساختمان و صنعت

لوله کشی کلکتوری و لوله کشی انشعابی و تفاوت آنها

لوله کشی انشعابی یا کلکتوری

لوله کشی آب یکی از بخشهای مهم در قسمت مکانیک ساختمان به شمار می آید و میتوان گفت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار میباشد زیرا که با انجام صحیح لوله کشی آب سرد و گرم در تمامی بخشهای ساختمان به سادگی در اختیارمان قرار میگیرد و نیازهای ما را برطرف خواهد کرد. پایپ تهران در این مقاله به تشریح لوله کشی کلکتوری و لوله کشی انشعابی و تفاوت آنها میپرازد و در نهایت پس از مطالعه این مقاله مقتوان بهترین روش را برای لوله کشی ساختمان خود، انتخاب و همچنین مشاوران ما در تیم پایپ تهران برای انتخاب بهترین برند و بهترین قیمت راهنمای شما خواهند بود.

لوله کشی انشعابی

یکی از روشهای سنتی در لوله کشی آب به اسم انشعابی میباشد که لوله آب در تمام ساختمان از طریق رایز اصلی منشعب میشود. لوله رایز در بیرون واحد است که وظیفه انتقال آب از کنتور اصلی تا ورودی واحدها را برعهده دارد. در این سیستم پس از اینکه لوله اصلی از محیط بیرون و بعد از نصب به کنتور مستقیما در داخل ساختمان مورد استفاده قرار میگیرد و از آن جهت استفاده هر فضایی که نیازمند به آب باشد انشعاب گرفته میشود. به دلیل شکل و ساختار این نوع لوله کشی به آن انشعابی میگویند و همچنین برای هر محل مصرف یک انشعاب جداگانه از سر لوله گرفته میشود و در انتها تمامی مسیر لوله کشی به همدیگر وصل میگردند. در سیستم انشعابی تفاوت خاصی در نحوه لوله کشی آب سرد یا گرم وجود ندارد و فقط جهت تامین آب گرم یک انشعاب از رایز اصلی وارد دستگاه حرارتی از قبیل شوفاژ، پکیج یا آبگرمکن میشود و از خروجی آن دستگاه، لوله آب گرم را خارج میکنند. در این سیستم دو نوع لوله کشی روکار و توکار مورد استفاده قرار میگیرد.

لوله کشی انشعابی

لوله کشی کلکتوری

لوله کشی کلکتوری یک سیستم جدید جهت لوله کشی آب گرم و آب سرد در ساختمان است که نسبت به لوله کشی سنتی مزایا و فوایدی زیادی را دارا میباشد. در این نوع لوله کشی، آب سرد و گرم مورد احتیاج ساختمان در تمامی قسمتها به خوبی توزیع میگردد.

ساختار لوله کشی کلکتوری

در این نوع لوله کشی آب سرد و گرم از محل کلکتور و از طریق لوله و اتصالات به مکانهای مورد مصرف یعنی سرویس بهداشتی، سینک ظرفشویی، ماشین لباسشویی و ظرفشویی، حمام، پکیج و یا رادیاتور شوفاز وغیره هدایت میگردد. در این سیستم آب از طریق لوله ها و در داخل یک حلقه بسته از محل کلکتور به محل مصرف هدایت میشود.

کلکتور چیست؟

کلکتور ابزاری لوله ای مانند است که در قسمت پایینی آن تعداد زیادی خروجی برای اتصال به شیرهای مخصوص کلکتوری تعبیه گردیده است و وظیفه این شیرها انتقال آب به میسرهای مختلف میباشد. یکی از مزایای این سیستم این است که در صورت نیاز به تعمیر فقط بخشی که قصد تعمیر آن را داریم میتوان آب را بست و پس از اصلاح مجددا آن را به گردش درآورد و نیاز به قطع کلی آب ساختمان نمیباشد.

لوله کشی کلکتوری

مزایای لوله کشی انشعابی

سرعت بالاتر نسبت به لوله کشی کلکتوری
امکان اجرای لوله کشی روکار
صرفه جویی در لوازم از قبیل لوله و اتصالات
قیمت مناسبتر جهت اجرای لوله کشی

معایب لوله کشی انشعابی

فشار آب کمتر در سیستم مشاده میشود
عمر و بازدهی کمتری نسبت به روش کلکتوری دارد
در صورت اجرای ناصحیح امکان نشتی زیادی وجود دارد

مزایای لوله کشی کلکتوری

امکان کنترل کردن جریان آب در زمان تعمیرات و یا تغییرات
فشار یکسان آب در سیستم
افزایش بازدهی پکیج و رادیاتورها
اجرای راحت و انجام سریع تر لوله کشی
طول عمر بالاتر نسبت به انشعابی
صرفه جویی در کاهش مصرف اتصالات
صرفه جویی از طریق کاهش قطر لوله و اتصالات مورد استفاده

معایب لوله کشی کلکتوری

امکان جذب آلودگی های خاک اطراف لوله
مصرف متراژ بیشتر لوله نسبت به انشعابی

کلام آخر

بی تردید میتوان گفت پس از مطالعه این مقاله میتوان نتیجه گرفت که کدام یک از روشهای لوله کشی بهتر و مفیدتر خواهد بود و ضمنا میتوان با در نظر گرفتن نوع سازه ساختمان و میزان بودجه بندی میتوان سیستم مورد نظر را انتخاب نمود. همانطور که توضیح داده شده تنوع در سیستم لوله کشی آب سرد و گرم در ساختمان زیاد است و پایپ تهران در این مقاله سعی کرد تا اطلاعاتی در مورد سیستمهای لوله کشی، معایب و مزایای هر کدام به تفکیک ارایه دهد و آمادگی ارایه مشاوره در خصوص انتخاب و فروش بهترین محصولات جهت لوله کشی ساختمان را اعلام میدارد.

 

برای دریافت لیست قیمت لوله و اتصالات سوپر پایپ کلیک کنید…

قیمت لوله و اتصالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *