دانستنی ساختمان و صنعت

انواع پمپ آب خانگی و صنعتی

water pump

به‌طور کلی پمپ به دستگاهی گفته اطلاق میشود که انرژی مکانیکی را از یک منبع خارجی اخذ کرده و به سیالی که از آن عبور می‌کند، انتقال میدهد. در نتیجه، انرژی سیال پس از خروج از این دستگاه (پمپ) افزایش می‌یابد. از پمپ‌ها برای انتقال سیال به یک ارتفاع معین و یا جابجایی آن در یک سامانه لوله‌کشی استفاده می‌نمایند. به عبارت کلی تر، پمپ دستگاهی است که سیالات غیرقابل تراکم را از یک نقطه به نقطه‌ای دیگر جابجا می‌نماید. در این مقاله سعی میشود توضیحات کلی و انواع پمپ آب خانگی و صنعتی به تشریح بیان گردد.

پمپ آب خانگی

از پرکاربردترین نوع پمپهای موجود در بازار میتوان به پمپ آب خانگی اشاره کرد مخصوصا در آپارتمانها و ویلاها. ضمنا جهت آبیاری باغها با سیستم آبپاشی اتوماتیک پمپ نقش سازنده ای ایفا میکند.

پمپ آب در کشاورزی

در مصارف کشاورزی پمپ آب یکی از تجهیزات لاینفک در تامین آب کشاورزی دارد. از پمپ آب برای انتقال آب از چاه ها، مخازن آب، دریاچه ها، نهرها و رودخانه ها به سمت زمین های کشاورزی و همچنین آبیاری زمین های زراعی استفاده می شود. همچنین برخی مواقع از پمپ جهت پاشیدن کودهای مایع برای محصولات کشاورزی استفاده می‌شود.

پمپ کشاورزی

پمپ آب در صنایع

تامین آب در حجمهای بالا، یکی از اساسی ترین موضوعات در صنایع از جمله مانند صنایع پتروشیمی، پالایشگاه ها، کارخانه جات، آتش نشانی و … است. به طوری که پمپ آب قلب هر سیستم و صنایع تامین آب به شمار می‌رود.
عوامل کلیدی در انتخاب پمپ آب خانگی
در زمان انتخاب پمپ فاکتورهای متفاوتی وجود دارد ولی بعضی از آنها از درجه اهمیتی بالاتری نسبت به بقیه برخوردار میباشد که عدم در نظر گرفتن آنها در زمان انتخاب و خرید میتواند خسارتهای مالی سنگینی تحمیل کند.
برخی از مهمترین عوامل در انتخاب و خرید پمپ آب خانگی به شرح ذیل است:
1. تعداد طبقات ساختمان
2. تعداد واحدها در هر طبقه
3. متراژ واحدها
4. تعداد شیرهای آب ساختمان
5. میزان مصرف آب

طبقه بندی پمپهای آب خانگی و صنعتی براساس قدرت

میزان قدرت پمپ آب خانگی و پمپ آب صنعتی، فاکتور و ویژگی مهم پمپ آب است که از لحاظ قدرت پمپهای صنعتی و خانگی به سه دسته تقسیم میشوند:

پمپ آب خانگی نیم اسب

از ضعیفترین انواع پمپ های خانگی میتوان به پمپ نیم اسب اشاره کرد که محبوبیت بالایی نیز دارند. این پمپ ها جهت استفاده در ویلاهای کوچک و مصارف خانگی دارد و ظرفیت پایینی در تامین آب را دارا میباشد. پمپ های خانگی نیم اسب؛ به صورت تک فاز در قیمت و حجم پایین تولید می شوند. از مزیت اصلی این پمپ ها می توان به کم صدا بودن آن ها اشاره کرد.

پمپ یک اسب بخار

پمپ آب بشقابی و جتی و دو پروانه از دسته پمپ های یک اسب بخار به حساب میآیند. پمپ یک اسب بخار بشقابی برای ساختمان‌هایی با حداکثر سه طبقه و دو نوع دیگر این پمپ‌ها برای ساختمان‌های بیشتر از ۵ طبقه مورد استفاده قرار میگیرند و همچنین در صنایع کشاورزی نیز استفاده می‌شود.

پمپ یک و نیم اسب بخار

این نوع از پمپ ها که به یک و نیم اسب بخار مشهورند جهت استفاده در ساختمان های ۵ طبقه و دارای متراژ کمتر از ۱۰۰ متر مورد استفاده قرار میگیرند.

پمپ دو اسب بخار

پمپ دو اسب بخار جهت ساختمان های ۵ طبقه به بالا و همچنین متراژ واحد بیش از ۱۰۰ متر مورد استفاده میباشد.

معرفی انواع پمپ آب خانگی و صنعتی

به صورت کلی پمپهای خانگی و صنعتی به دو دسته دینامیکی و مثبت تقسیم بندی میشوند و غالبا پمپهای آب خانگی از دسته پمپ های دینامیکی است:
• پمپ آب خانگی سانترفیوژ (گریز از مرکز)
• پمپ آب خانگی بشقابی
• پمپ آب خانگی محیطی
• پمپ آب خانگی شعاعی
• پمپ محوری
• پمپ جتی
• پمپ خانگی دو پروانه ای
• انواع پمپ خانگی ایتالیایی
• پمپ پلانجری (Plunger)
• پمپ آب پیستونی (Piston)
• پمپ آب پنتاکس

انواع پمپهای خانگی ایتالیایی

از مشهورترین پمپ های آب خانگی، پمپ های آب ایتالیایی هستند. پمپ آب بر اساس دبی آب، ارتفاع ساختمان و فشار مورد نیاز انتخاب می شود. مشهورترین برند هایی که در بازار هستند: همچنین میتوان عنوان کرد که از معتبرترین پمپ آب خانگی، پمپ آب پنتاکس است که تکنولوژی مدرن و به روزی دارد و علی‌رغم اندازه کوچکش قدرت و عمر بالاتری نسبت به خیلی از برندهای دیگر دارد.

 

pentax pump

پمپ آب پنتاکس (Pentax)
• پمپ آب لوارا (Lowara)
• پمپ آب ابارا (Ebara)
• پمپ آب داب (DAB)
• پمپ آب پدرولو (Pedrollo)
• پمپ آب اسپرونی (speroni)

جمع بندی:

انتخاب برند و قدرت پمپ آب از اصلی ترین موضوعات جهت استفاده در مصارف خانگی و صنعتی میباشد که عدم انتخاب درست و بجا میتواند باعث هدر رفتن وقت و انرژی و همچنین بودجه باشد. پایپ تهران با سابقه طولانی در زمینه مشاوره و فروش پمپ های صنعتی و خانگی کمک شایانی برای علاقمندان و خریداران محترم خواهد بود تا با کارشناسی و ارایه مشاوره جهت خرید بهترین دستگاه از هدر رفت هزینه و انرژی جلوگیری نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *