دانستنی ساختمان و صنعت

تفاوت لوله مانیسمان رده 40 و رده 80

تفاوت رده ۴۰ و ۸۰ مانیسمان

لوله مانیسمان چیست؟

یکی از انواع لوله های بدون درز لوله مانیسمان می باشد و به این دلیل که هیج درز روی لوله وجود ندارد در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد زیرا که در بعضی صنایع، لوله های درزدار پاسخگو نیستند. میتوان اشاره داشت که لوله مانیسمان، در انواع و سایزهای متفاوت، تولید و در بازار عرضه می شود. لوله های مانیسمان به دلیل اختلاف در ضخامت و سایز آن ها تفاوت قیمت دارند. لوله های مانیسمان یکی از  زیر مجموعه های لوله های فولادی میاشد و این نوع لوله ها، عموما قطر کمی دارند. ولی زمانی که بعضی از صنایع به لوله های مانیسمان با قطر بالا نیاز دارند، فرآیند تولید لوله تغییر می کند و همچنین هزینه زیادی درپی خواهد داشت. لوله مانیسمان براساس کاربرد، سایز و رده به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. با توجه به کارخانه تولیدی می‌توان لوله ‌های مانیسمان را به انواع مختلفی تقسیم بندی کرد. همچنین تفاوت لوله مانیسمان رده ۴۰ و ۸۰ در این مقاله به تفصیل تشریح میشود.

کاربرد لوله مانیسمان

عمده کاربرد لوله های مانیمسان خطوط فرآیندی می باشد. خطوط فرآیندی عموما در موارد ذیل کاربرد دارد:

  • سکوهای نفتی و گاز
  • پتروشیمی ها و پالایشگاه ها
  • تاسیسات صنعتی کارگاه ها و کارخانه های تولیدی
  • صنایع دارویی، صنایع رنگ و …
  • خطوط لوله، خطوط آبرسانی فشارقوی، خطوط انتقال

ویژگی هایی مانند قطر خارجی، ضخامت و قطر داخلی برای درک کار با لوله های فلزی ضروری هستند. با این حال، اغلب لوله ها به طور آشکار به این صورت علامت گذاری نمی شود. در عوض، اندازه اسمی لوله و شماره برنامه معمولاً گویای مشخصات آن میباشد.  ضروری است که هر شخصی تا حدی از عملکرد سیستم زمان‌بندی لوله‌ها آگاهی داشته باشد و تفاوت‌های بین برنامه 40 و جدول 80 را درک کند.

اندازه اسمی لوله به چه معناست؟

اندازه اسمی لوله یک اندازه گیری قطر لوله خارجی است. این یک اندازه گیری دقیق نیست، بلکه یک عدد مرجع برای شناسایی اندازه گیری های واقعی قطر بیرونی لوله است. به عنوان مثال، یک لوله اسمی 3 به لوله ای اشاره دارد که قطر خارجی واقعی آن 3.5 اینچ است.

متداول‌ترین رده‌های لوله مانیسمان عبارتند از:

رده 5، s5، 10، s10، 20، s20، 30، 40، s40، 60، 80، s80، 100، 120، 140، 160. هرچه عدد جدول بزرگتر باشد، ضخامت دیواره لوله بیشتر بوده و مقاومت آن در برابر فشار نیز بیشتر خواهد بود.

اگر در صنعت لوله تازه وارد هستید حتماً این سوال برایتان پیش آمده که چرا همه جا با لوله مانیسمان رده 40 و رده 80 مواجه می‌شوید. متریال این لوله‌ها چیست و چرا خریداران زیادی دارد.

تفاوت برنامه 40 با برنامه 80 چیست؟
ضخامت دیوار، قطر داخلی و وزن، تفاوت های اصلی بین لوله 40 و لوله 80 است. با همان اندازه اسمی لوله، لوله رده 80 دارای دیواره ضخیم تر، قطر داخلی کمتر و وزن بالاتر خواهد بود. البته اندازه اسمی لوله بر همه این اعداد تاثیر می گذارد. همچنین تعدادی شماره برنامه لوله اضافی نیز وجود دارد. در نتیجه، یک نمودار جدول زمانبندی لوله باید برای تأیید اینکه اندازه لوله درست استفاده شده است استفاده شود.

مقایسه لوله و اتصالات جدول 40 و جدول 80

در حالی که طیف وسیعی از رده های لوله‌ها در دسترس است، این راهنمای نهایی عمدتاً بر روی لوله‌های جدول 40 و جدول 80 تمرکز می‌کند. چند دلیل برای این وجود دارد. لوله های رده 40 و رده 80 برای اکثر پروژه ها در هر ملکی ایده آل هستند و مورد استفاده قرار میگیرند. پی وی سی – مواد لوله ترجیحی برای اکثر پروژه ها – نیز معمولاً به عنوان لوله های جدول 40 و جدول 80 تولید می شود.

در زیر به صورت تیتروار تفاوت های میان تفاوت لوله مانیسمان رده ۴۰ و ۸۰ تشریح میگیردد.

  • هر دو رده لوله با مواد اولیه یکسانی تولید شده اند
  • لوله مانیسمان رده 80 ضخیم‌تر و سنگین هستند نسبت به لوله مانیسمان رده 40
  • از لحاظ استحکام، لوله مانیسمان رده 80 استحکام بیشتری نسبت به لوله مانیسمان رده 40 دارد
  • هر دو رده لوله برای مصارف ساختمان سازی مورد استفاده قرار میگیرد اما از لوله‌های رده 40 بیشتر استفاده می‌شود
  • لوله‌های مانیسمان رده 80 در بیشتر موارد روی سطح و به اصطلاح روی کار استفاده میشوند
  • لوله‌های مانیسمان رده 80 وزن بیشتری نسبت به لوله مانیسمان رده 40دارند
  • در مکان ها و فضاهایی که نیاز لوله نیاز به تحمل فشار بالا داشته باشد لوله مانیسمان رده 80 مناسب‌تر است
  • قیمت بالاتر لوله مانیسمان رده ۸۰ نسبت به رده ۴۰ به دلیل استفاده مواد اولیه بیشتر در تولید و ساخت این رده از لوله میباشد

 

برای دریافت لیست قیمت لوله مانیسمان کلیک کنید…

قیمت لوله و اتصالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *