دانستنی ساختمان و صنعت

لوله مانیسمان و API چه تفاوتی دارند؟

لوله مانیسمان و API

تفاوت لوله مانیسمان و API

لوله مانیسمان و API از لحاظ ساخت با هم متفاوت می‌باشند.
یکی از تفاوت‌های این دو لوله این است که در فرآیند ساخت لوله مانیسمان هیچ گونه درز جوشی وجود ندارد.ولی در ساخت لوله API در راستای طولی لوله خط جوش وجود دارد.

خط جوش و یا درز جوشکاری در لوله به معنی بد بودن لوله نیست، بلکه یکی از عیوب ساخت لوله به شمار می‌رود.زیرا زمانی که فشار در لوله به اندازه غیر قابل پیش بینی بالا می‌رود، باعث آسیب به لوله‌ها می‌شود.

پیشنهاد می‌کنم در مواقعی که مطمئن هستید دما و فشار داخل لوله احتمال دارد بالا برود و یا سیال داخل لوله بخار است، از لوله مانیسمان استفاده نمایید.ولی در مواقعی که مطمئن هستید دما و فشار همیشه در حالت نرمال است، می‌توانیم از لوله API استفاده نماییم.زیرا از نظر اقتصادی لوله‌های API به صرفه‌تر هستند.

لوله مانیسمان به دلیل ضخامت بالایی که دارد در بیشتر مواقع در تجهیزات موتورخانه‌ها استفاده می‌شود.

لوله‌های API به صورت دو مدل ساخته می‌شوند:

  • لوله‌های گاز توکار یا همان لوله گاز  API 5l
  • لوله گاز روکار یا همان لوله جوشی درزدار سبک

یکی دیگر از تفاوت‌های بین لوله گاز مانیسمان و لوله گاز سپاهان API قیمت آن است.
به طور کلی لوله‌های مانیسمان به دلیل تحمل فشار بیشتر و ضخامت بیشتر قیمت بالاتری نسبت به لوله سپاهان دارد.

انواع لوله های جوشی استیل ( مانیسمان )

 

در ساخت لوله گاز سپاهان از چند روش استفاده میشود؟

در ساخت لوله های گاز از دو روش استفاده میشودکه نتیجه آن لوله گازی درزدار و لوله بدون درز است.
ساخت مقاطع درزدار همان طور که از اسمش معلوم است، دارای درز می‌باشد.زیرا دو لبه ورق به یکدیگر متصل شده و در نهایت باعث وجود درز شده است.
این در صورتی است که مقاطع بدون درز، درز نداشته و مواد مذاب داخل قالب ریخته می‌شود و با قطر ۵۰۰ میلی متر به صورت یکدست تولید می‌شود.
محصولات تولید شده بدون درز در مقایسه با محصولات درزدار از قیمت بالاتری برخوردارند.زیرا تحمل فشار بیشتری دارند و در نتیجه سنگین‌ترن.

کاربرد فولاد در صنعت نفت و گاز

فولاد به عنوان صنعتی‌ترین فلز دنیا در تمامی صنایع مادر و غیر مادر رد پایی از خود بر جای گذاشته است. در صنعت نفت و گاز گریدهای آلیاژی مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سازه های فولادی، تجهیزات حفاری، تجهیزات نگه‌داری از جمله انواع مخازن، تجهیزات خطوط انتقال از جمله انواع لوله های فولادی، تجهیزات عملیاتی مثل بویلرها، برج های تقطیر و … همه و همه در حیطه کاری فلز پرکاربرد فولاد قرار می‌گیرند.

در این میان، لوله های فولادی همواره از اهمیت بالایی در این صنعت برخوردار بوده اند. لوله API یا لوله گازی از جمله شاخص‌ترین انواع لوله پرکاربرد در صنعت نفت و گاز است.

کلیت استاندارد لوله API 5L

برای آشنایی بیشتر با انواع لوله مانیسمان بدون درز روی لینک مشخص شده کلیک نمایید.

لوله API 5L به طور اختصاصی برای استاندارد گذاری انواع لوله های انتقال خطوط گازی تدوین شده است. به همین علت به لوله API لوله گازی یا لوله گاز کشی هم اطلاق می شود.

بنابراین به طور کلی می توان گفت لوله API نشان دهنده استاندارد لوله API 5L است. این محصولات در گریدهای آلیاژی مختلفی تولید می شوند اما همه آنها در دو خانواده کلی با نام PSL1 و PSL2 قرار می گیرند. بنابراین دو محصول که با نام های لوله API یا لوله گازی شناخته می شوند دو مورد زیر هستند:

  • API 5L PSL1

  • API 5L PSL2

پیش از مقایسه این دو سطح محصول به لزوم سطح بندی PSL در این محصولات می پردازیم و در ادامه این دو سطح را از 5 منظر مقایسه میکنیم.

استاندارد لوله API 5L PSL چیست ؟

خطوط لوله انتقال گاز که کاربرد اصلی این لوله ها هستند از دو استاندارد API 5L PSL1 و API 5L PSL2 ایجاد میشوند. PSL مخفف Product Speciation Levels به معنای سطح خواص محصول است. این لوله ها در محیط های مختلف کاری اعم از خورنده و غیر خورنده مورد استفاده قرار می گیرند.

اگر لوله ها در محیطی خورنده به کار گرفته شوند لازم است تا از ماده ای استفاده شود که عمر کاری منطقی ای به پروژه ببخشد. اگر لوله های در شرایط فشار بالا به کار گرفته شود لازم است تا درز اتصال آنها در برابر این شرایط مقاومت کند. در مقابل برای یک شرایط کاری معمولی و بدون چالش خاص لوله های معمولی تر انتخاب کاملا مناسبی خواهند بود. به همین دلایل است که از دو سطح محصول استفاده میشود. با این سبک سطح بندی همواره خواص مورد نیاز در اقتصادی ترین حالت مرتفع می شوند.

گواهینامه و قابلیت پیگیری

برای لوله های تولید شده در سطح PSL1 ارائه گواهینامه معتبر با محصول اجباری نیست و خروج محصول از کارخانه به منزله ی دارا بودن کیفیت لازم است. اما همین موضوع برای محصولات PSL2 اجباری و محصول باید با گواهینامه معتبر و قابلیت پیگیری ارائه شود.

به طور خلاصه لوله های PSL1 جهت استفاده در کاربردهای معمول استاندارد هستند و برای کاربردهای خاص از استانداردهای بالاتر یعنی محصولات PSL2 باید استفاده شود. لوله های PSL2 معمولا در شرایط کاری خورنده و فشار بالا مورد استفاده قرار میگیرند.به همین دلیل پاس کردن تست‌هایی مثل تست‌های شیمیایی خوردگی و تست ضربه برای آنها الزامی است.

به این ترتیب استاندارد لوله API در سطوح PSL1 و PSL2 از این 5 منظر قابل تمایز هستند. در این مطلب تمامی الزامات مربوط به این محصولات مرور شده است. در پایان لوله API یکی از مهمترین محصولات فولادی است که برای انتقال نفت، گاز و حتی آب کاربرد دارد و معمولا در صنعت نفت گاز و پتروشیمی یک نیاز اصلی به حساب می آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *