دانستنی ساختمان و صنعت

لوازم و تجهیزات مورد نیاز استخر

بهترین و ارزان ترین تجهیزات استخر کدامند؟ سوالی که غالبا برای افرادی پیش می‌آید که به دنبال ساخت استخر هستند، اما نمی‌دانند چه لوازم و تجهیزاتی را باید برای استخر تهیه کنند. حتی برخی از افراد که کارشان ساخت استخر است، ممکن است بصورت کامل با تمامی تجهیزات ساخت استخر آشنایی نداشته باشند زیرا این تجهیزات بسیار زیاد و متنوع هستند و برای کاربردهای مختلف از تصفیه تا گرمایش استخرها و حتی تفریحات آبی به کار می‌روند. به طور مثال برای خرید برخی از لوازم باید عمق، طول و عرض استخر را در نظر بگیرید و با معیارهای کیفی اقدام به خرید نکنید. در این مطلب پایپ تهران سعی میکند تا اطلاعات مورد نیاز را در مورد لوله کشی استخر و ساخت استخر و خرید و تجهیز استخر ارایه دهد.

انواع کاربردهای تجهیزات استخر

تجهیزات استخر در کاربردهای مختلفی مانند تمیز کردن و تصفیه آب استخر، نظافت کاشی‌ها، سرد بودن و یا گرم بودن آب میتوانند تاثیرگذار باشند. ولی در برخی از استخرها نیازی به استفاده از همه این تجهیزات نیست و استفاده از آن‌ها ضرورتی ندارد. به طور مثال در استخرهای عمومی استفاده از اکثر لوازم استخر ضروری است، زیرا افراد برای تفریح و سرگرمی به آنجا مراجعه می‌کنند، بنابراین انتظار دارند که همه چیز کامل باشد. اما در استخرهای خصوصی که اغلب در ویلاها و یا حیاط خانه‌ها ساخته می‌شود، نیازی به استفاده از همه این لوازم نیست و یا برای مثال تجهیزات مورد استفاده در استخرهای آب سرد با آب گرم متفاوت هستند. در ادامه مطلب برخی از مهمترین تجهیزات استخر را به شما معرفی می‌کنیم و توضیح مختصری را درباره آن‌ها ارائه می‌دهیم.

تجهیزات استخر

پمپ آب

از مهمترین لوازم استخر که در اکثر استخرها استفاده می‌شود، پمپ آب میباشد که وظیفه چرخش و انتقال آب به استخر را دارد. درضمن پمپ‌ها در تصفیه آب نیز به سایر تجهیزات مرتبط کمک می‌کنند. این فرآیند بدین صورت انجام میگردد که پمپ آب استخر را به درون لوله‌ها فرستاده و با استفاده از فیلترهایی که درون لوله‌ها قرار گرفته است، آب را تصفیه کرده و آن را دوباره به درون استخر بر می‌گرداند. این کار برای تمیزی آب استخر و کیفیت و رنگ بهتر آب انجام می‌شود.

فیلتر شنی

از دیگر تجهیزات مورد استفاده در استخر که بسیار با اهمیت و کاربردی میباشد و معمولا در همه استخرها استفاده میشود فیلتر شنی است. این نوع فیلتر دارای انواع مختلفی است که قدرت فیلترسیون متفاوتی دارند. اصولا جهت زلال و شفاف کردن آب از فیلترهای شنی درون استخر استفاده می‌شود. بطور معمول در استخرهای خصوصی که کف استخر طرح و یا نقشی کار شده است، بیشتر از این فیلترها استفاده می‌شود تا کف استخر کاملا شفاف دیده شود.

فیلتر کارتریج

فیلتر کارتریج نیز فیلتری مهم و دارای نقش مهمی در هر استخری دارد. تصور کنید اگر آب استخر را به مدت کوتاهی تعویض نشود و یا افراد زیادی از آن استفاده کنند، طبیعتا ذراتی در رو و زیر آب به وجود خواهد آمد که به سهولت قابل رویت هستند. اینجاست که این فیلتر ذرات را جذب کرده و آب استخر را مجدد تمیز میکند.فیلتر کارتریج بر روی لوله‌های مکش استخر نصب می‌شود و با کمک آن‌ها ذرات را جذب می‌کند.

مبدل حرارتی

همانگونه که از اسم این وسیله مشخص است کارکرد و عملکرد آن تنظیم درجه حرارت آب از طریق انتقال حرارت است. مبدل حرارتی اغلب با هدف گرم کردن آب استخر استفاده میشود. این دستگاه دارای دو مدار است که یک از آن‌ها وظیفه گرم کردن آب استخر را دارد و دیگری وظیفه کنترل حرارت بویلر را دارد. زمانی که آب استخر از دمای تعیین شده سردتر میشود، این مبدل شروع به کار می‌کند.

پمپ تزریق کلر

به جهت جلوگیری از ورود آلودگی به آب از پمپ و فیلترهایی برای استخر استفاده می‌شود. ولی  اما استفاده از این تجهیزات به تنهایی کافی نبوده و برای داشتن بهترین کیفیت آب بایستی از مواد ضدعفونی استفاده شود.

ممکن است با مفهوم ضد عفونی کننده با کلر آشنایی داشته باشید و یقینا این ماده را در زمان خوردن آب لوله کشی دیده‌اید. در آب استخر این ماده نیز استفاده می شود تا از کثیفی آب جلوگیری کند. دستگاه پمپ تزریق کلر این ماده را به داخل استخر پمپاژ میکند و مقدار آن بستگی به اندازه و تعداد استفاده شناگران از استخر میباشد.

تزریق کلر به استخر باعث از بین رفتن میکروب‌های میکروارگانیسم، جلبک‌های کف استخر، حشرات موجود در آب و هر نوع عامل بیماری زا می‌شود. 

تجهیزات استخر

دستگاه اُزن زَن

از دیگر از تجهیزات ضدعفونی استخر دستگاه ازن زن است. این دستگاه جایگزین دستگاه پمپ تزریق کلر است و از آن نیز می‌توان در تمیز کردن استخر استفاده کرد. این نکته مهم است که ماده کلر در کنار تمیزی که به آب استخر می‌دهد. این مطلب درست است که هزینه استفاده از کلر مقرون به صرفه تر است ولی متاسفانه عوارضی نیز برای شناگران دارد که از جمله این عوارض می‌توان به حساسیت، ایجاد سوزش، قرمزی چشم و یا بروز برخی مشکلات در پوست اشاره کرد. جهت کاهش و یا از بین بردن این عوارض می‌توان از دستگاه اُزن زَن استفاده کرد که عوارض بسیار کمتری از دستگاه پمپ تزریق کلر دارد، اما هزینه نگهداری ازآن کمی بیشتر است.

اسکیمر

یکی از مشکلات شایع وجود آشغالهایی مانند برگ، مو و پلاستیک در استخر میباشد که اسکمیر وظیفه جمع آوری این آشغالها را از سطح آب برعهده میگیرد معمولا این حدودا در 10 سانتی متری لبه استخرها نصب می‌شود تا بر روی آب کنترل داشته باشد.

سخن آخر

پایپ تهران خوشحال است که توانسته با توضیحاتی تخصصی در مورد استفاده و کاربرد هر یک از تجهیزات استخری کمکی در انتخاب و خرید در اختیار علاقمندان قرار دهد زیرا اگر شما قصد ساخت استخر را دارید بایستی با عملکرد تمامی دستگاه ها آشنایی داشته باشید و بتوانیم با توجه به حجم و کارکرد استخر و همچنین بودجه درنظر گرفته شده تجهیزات موردنظر خود را انتخاب و خرید نمایید زیرا اگر این کار به درستی و کارشناسی انجام نشود در آینده مشکلات و هزینه های گزافی را بردوش شما قرار میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *