دانستنی ساختمان و صنعت

نحوه عبور پسآب فاضلاب در ساختمان های بلند

نحوه عبور پسآب در ساختمان های بلند

در این مقاله از بازرگانی پایپ تهران ( تامین کننده تجهیزات و تاسیسات ساختمانی صنعتی موتورخانه آتش نشانی ) به نحوه عبور پسآب از لوله‌های اصلی فاضلاب در برج ها و ساختمان های بلند می پردازیم.

البته در ابتدا میخواهیم شما را با چند اصطلاح کاربردی در زمینه سازه های ساختمانی آشنا کنیم:

در فرهنگ سازه های بلند اصطلاحاتی همچون ( بسیار مرتفع ) – ( آسمان خراش ) – ( بلند مرتبه ) کم و بیش کاربرد دارد که بلند مرتبه به ساختمان هایی که بیش از 35 متر ارتفاع داشته باشند و فاصله تمامی طبقات به یک اندازه باشد گفته میشود. به ساختمان هایی که حدود 300 متر ارتفاع داشته باشند آسمان خراش گفته میشود اما اگر ارتفاع ساختمانی به بیش از 300 متر برسد به آن بلند مرتبه میگویند.

فاضلاب در ساختمان های غول پیکر

با توجه به شواهد در سال های 1600 میلادی اولین بناهای بلند متعلق به رم با 6 یا 7 طبقه و اسکاتلند با 11 تا 14 طبقه میرسد.

و از اوایل قرن بیستم، با شروع ساخت این برج ها و آسمان خراش ها، نگرانی‌ها درباره نحوه عملکرد سیستم فاضلاب در آنها بیشتر شد

⁦به دلیل اینکه تا آن زمان بررسی علمی و آزمایشگاهی دقیقی روی جریان فاضلاب صورت نگرفته بود، مهندسان و مجریان در ابتدا نگران افزایش سرعت فاضلاب در لوله قائم و آسیب دیدن لوله و اتصال در پایین‌ترین نقطه آن بودند، تا حدی که با ایجاد تغییر مسیر و دو خم در لوله‌های قائم «ترمز سرعت» ایجاد میکردند! با این حال بررسی‌های علمی نشان داد که سرعت جریان فاضلاب بعد از حدود یک طبقه به بیشترین حد خود می‌رسد و در ادامه ثابت می‌ماند.

⁦در ایران نیز به کار بستن این ترمزها در ساختمان‌های بلندمرتبه متداول بود تا این که در دهه ۸۰ و در جریان اجرای سیستم فاضلابی پوش‌فیت پلی‌ران در پروژه ملی برج میلاد، واحد مهندسی پلی‌ران با انتشار کتابچه «نحوه عبور پسآب از لوله‌های اصلی فاضلاب در برج‌ها و ساختمان‌های بلند» این باور غلط را در ایران نیز ریشه‌کن کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *