دانستنی ساختمان و صنعت

اشتباهات مشترک و رایج در لوله کشی سرد و گرم

اشتباهات رایج لوله کشی سرد و گرم

در حالی که برخی از مشکلات لوله کشی به راحتی با روشهای خانگی برطرف میشوند اما نصب آنها موضوع دیگری است. اگر دانش کافی ندارید، ممکن است مشکلات بیشتری نسبت به رفع آنها ایجاد کنید. جدای از جستجوی تامین کننده لوله و اتصالات در ایران و تهران، ابزار مناسب، قطعات و تجربه نیز حیاتی و مهم است. در اینجا اشتباهات مشترک و رایج در لوله کشی سرد و گرم را به تفصیل بیان میکنیم که لوله کشهای حرفه ای باید از آنها اجتناب کنند.

اشتباهات مشترک و رایج در لوله کشی سرد و گرم

استفاده از لوله کشی فاضلاب برای مهار کردن آب باران 

الف- اتصال لوله های جمع کننده آب باران به فاضلاب شهری یکی از اشتباهاتی است که در اجرای تاسیسات انجام می‌شود و البته غیرقانونی است.
جهت جمع آوری آب باران در ساختمان ها می بایست یک لوله مجزا از پشت بام تا چاه جذبی قرار داده شود و در مسیر هیچگونه انشعابی نداشته باشد، دلیل این کار تامین آب های زیرزمینی از طریق آب باران است.
استفاده از فاضلاب ساختمان در مسیر آب باران می تواند باعث انتشار بوی بد در هنگام بارندگی در ساختمان شود، چرا که در هنگام بارندگی آب زیادی وارد لوله ها میشود که باعث تخلیه سیفونها می شود.
همچنین شبکه فاضلاب شهری در باران های شدید گنجایش جابجایی آب باران تمام ساختمان ها را ندارد با مشکل روبرو میگردد.
ب- مورد دیگر جهت لوله های آب باران مجاز به استفاده از لوله های منقطع مثل پوش فیت نمی باشیم و بهترین گزینه لوله های پلی اتیلن یا لوله پلیکا با ضخامت کافی می باشد.

اصول اولیه در بکار بردن لوله های پوش فیت

در اکثر پروژه های ساختمانی که برای جمع آوری فاضلاب از لوله های پوش فیت استفاده میکنند اصول اولیه و مهم در برش کاری، بست زدن و هم مرکز بودن اتصالات نسبت به یکدیگر رعایت نمی شود.

برای بریدن لوله های پوش فیت باید از ابزار مخصوص آنها استفاده نمود، همچنین بعد از برش باید پخ خورده شود که در هنگام قراردادن اتصالات داخل یکدیگر به اورینگ اتصالات آسیب وارد نگردد. مساله مهم در لوله کشی پوش فیت بست زدن به تعداد کافی می باشد زیرا که اتصالات پوش فیت به راحتی داخل یکدیگر حرکت می‌کند و نیز به راحتی از یکدیگر جدا می شوند و جهت مهار کردن آنها باید بسط کافی روی تک تک اتصالات استفاده گردد. که لازم به ذکر است که اکثر لوله کش ها به این مساله مهم توجه نمی کنند. همچنین   باید از زدن بست در قسمت سوکت اتصالات خودداری کرد به دلیل اینکه بست باعث تغییر شکل سوکت و ایجاد نشتی خواهد شد.
نکته مهم دیگر این می باشد که باید اتصالات طوری داخل یکدیگر ثابت شوند که هم مرکز باشند، کج قرار گرفتن اتصالات داخل یکدیگر باعث خراب شدن اورینگ و احتمال نشتی میگردد.
لوله های پوش فیت در قسمت رایزر ها نیاز به آهن کشی و بست دارند که این یکی دیگر از نکاتی است که به آن توجه نمی‌شود.

عدم استفاده سیستم گرمایشی و آب گرم استفاده از لوله های پلی پروپیلن 

طبق استانداردهای دمایی استفاده از لوله‌های ppحدود ۶۵ درجه است، اگرچه دمای بالاتر از این محدوده را نیز می تواند تحمل کند اما در دراز مدت این لوله‌ها در قسمت اتصالات دچار مشکل می‌شوند و جهت حل این مشکل بهتر است از لوله های پنج لایه یاpex در سایزهای کم و یا از لوله های گالوانیزه در سایزهای بزرگ (مانند رایزرها) استفاده کرد.

عدم بکارگیری  از لوله و اتصالات پنج لایه برای سیستم های سرمایشی فن کوئل و کوچیلر

در پروژه ها و ساختمانهایی که سیستم گرمایش و سرمایش فن کوئل استفاده می کنند، در فصولی از سال در لوله های منتهی به فن کوئل ها جهت سرمایش آب سرد عبور می‌کند و در بخشی از سال جهت گرمایش آب گرم عبور می‌کند و این تغییر دما در اتصالات لوله های پنج لایه باعث انقباض و انبساط می‌گردد که معمولا بعد از چند سال اتصالاتی که دسترسی به آنها وجود ندارد دچار نشتی های جزئی می گردد و کیفیت و بازدهی مورد نظر را نخواهند داشت. بنابراین برای سیستهای چیلر و فن کوئل بهتر است از لوله های فولادی با اتصالات جوشی استفاده گردد و برخلاف آنچه که گفته در جامعه تلقی میشود این اتصالات دچار پوسیدگی نمی‌شوند اگر به درستی عایق بندی آنها انجام و اجرا گردندو در نتیجه سیستم عمر بیشتری خواهد داشت.

اشتباهات مشترک و رایج در لوله کشی سرد و گرم

عدم استفاده اصولی و مناسب از ونت در سیستم فاضلاب

استفاده از ونت در سیستم فاضلاب نقشی بزرگی در کنترل و جلوگیری از انتشار بو در ساختمان را دارد. موارد قابل اهمیت اجرای ونت شامل چند مورد می باشد که به شرح ذیل میباشد :
1- حتما بایستی انتهای رایزرهای عمودی به پشت بام هدایت شوند به دلیل این که در مسیر لوله های عمودی جریان هوا وجود داشته باشد.
2- لوله های تخلیه روشویی زیر سقف به سیفون های توالت یا کفشور متصل شوند و همچنین و از طرف دیگر (بالا) به لوله ای که فقط به عنوان رایزر ونت ( در این لوله ها آب جریان ندارد) متصل میشود و این امر باعث میشود در لوله ها جریان هوا وجود داشته باشد و در زمان عبور آب با جریان زیاد از تخلیه سیفونها جلوگیری کند.
3- راه و روش دیگر که به آن full vent مشهور است، رایزر عمودی ونت علاوه بر اتصال به تخلیه روشویی ها به طور مجزا و مستقیم به کلیه سیفونها متصل شده و روش مطمئن تری برای جلوگیری از تخلیه سیفون ها در زمان عبور آب با جریان زیاد در سیفون ها می باشد.

عدم لوله کشی افقی روی دیوار  در لوله کشی سرد و گرم تو کار 

این نکته در نظر گرفته شود که در سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه برای ارتباط لوله کشی بین مصرف کننده های مختلف مثل ماشین ظرفشویی، لباسشویی و سینک می‌بایست لوله هایی کشیده شو که در این لوله کشیها نکته مهم این است که به هیچ وجه ارتباط لوله کشی به صورت افقی انجام گردد چون بعد از تمام شدن کار احتمال سوراخ کاری روی لوله ها زیاد می باشد که باعث آسیب رساندن به لوله ها میشود و درثانی به دلیل عبور لوله های افقی پشت کاشی و ریختن دوغاب سیمان پشت کاشی با مشکل مواجه می‌گردد.

عدم عبور لوله های افقی فاضلاب از کف آشپزخانه و سرویس ها

لوله های تخلیه فاضلاب در سرویس نیاز است به صورت افقی حرکت کنند تا به رایزر برسد در صورتی که این لوله‌ها از کف واحد عبور کنند روی آنها کف سازی و عایق رطوبتی انجام میشود که در آینده برای رفع ایرادات آن دچار مشکلات و تعمیرات اساسی خواهیم شد،
بنابراین بهتر این است که این لوله ها زیر سقف طبقه پایین نصب شوند و در این شرایط احتمال بروز مشکل در آینده کاهش یافته همچنین تعمیرات کم هزینه تر و ساده تر خواهد بود.

عدم استفاده از لوله‌های هوا کش مشترک بین چند واحد

این مساله بسیار مهم است که برای هواکشهای واحدهای مختلف یک آپارتمان یا یک ساختمان از لوله مجزا  تا پشت بام استفاده گردد، چون استفاده از لوله های مشترک علاوه بر انتقال بو بین واحد ها باعث انتقال صدا از یک واحد به واحد دیگر می‌گردد.

جمع بندی

باتوجه به افزایش روز افزون ساخت و ساز متاسفانه تعدادی از لوله کشها و پیمانکاران اشتباهات مشترک و رایج در لوله کشی سرد و گرم هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ انتخاب نوع و جنس لوله و اتصالات را مرتکب میشوند که ضررها و مخارج هنگفتی بر روی دوش مصرف کننده در آینده خواهد داشت. پایپ تهران ارایه کننده تمامی محصولات و برندهای لوله اتصالات موجود در کشور آماده مشاوره و ارایه قیمتهای مناسب در زمینه لوله اتصالات را دارد.

 

برای دریافت لیست قیمت لوله پلیکا کلیک کنید…

قیمت لوله و اتصالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *